Problém Mastodonu

Problém Mastodonu
Photo by Battenhall / Unsplash

Nečekali jste ho? Nemysleli jste, že nastane? Vidíte, a je tu!

Stručné shrnutí na úvod: Pojďte na Mastodon! Už to není obskurní síť, kde jsou jen nerdi, náckové a revolucionáři. Čím víc nás tam bude, tím víc budete potkávat nás a míň je. Máme k tomu návod a do začátku i seznam nejsledovanějších účtů, abyste získali rychlý přehled.

Na Mastodon (říkejme tomu tak, pak to opravím) jsem šel poprvé hodně dávno. Zjistil jsem, že tam není nic, jen pár prdlých nerdů, co řeší nerdy věci, a zase jsem šel.

Podruhé to bylo při masovém exodu z Twitteru v roce 2022. Už ani nevím, o co šlo, ale vím, že moje motivace byla jiná, než motivace jiných lidí. Já nechtěl bojovat proti Muskovi a odcházet z Twitteru - já vidím novou sociální platformu na vzestupu, tak jsem šel vykolíkovat území.

Vykolíkoval jsem si území u Davida Slížka na serveru Mastodonczech.cz. Založil jsem účet a rozkoukával se. K tomu se taky dostanu a poradím vám, jak se rozkoukávat rychle a efektivně. Ale abych to zkrátil: moc se mi to nelíbilo a bylo mi jasné, že tam buď nebudu, nebo tam budu po svém.

Potřetí mě nakrklo, když Twitter zaříznul výrazně API. Nejde například roboticky reagovat na zprávy - za tuhle funkci si musíte zaplatit sto dolarů měsíčně, a pokud chcete ještě něco víc, tak pět tisíc. A já si zrovna hrál s GPT-4 a říkal jsem si, jak hezky generuje sarkastické tweety a jak by to byl fajn robot...

Takže jsem šel zas zpátky na Mastodon, ale tentokrát na svůj. Proč a jak, to napíšu níž.

Začátečník na Mastodonu?

Takto to je: Zaregistrujete se, protože vás Musk prudí, a rozkoukáváte se. Brzy zjistíte, že nevidíte nic. Pak si přepnete na "zobrazení místní časové osy" a vidíte nějaké lidi. Rozhlédnete se, pár jich třeba začnete sledovat, takže se objeví ve vaší časové ose, a co dál?

Tak si přepnete na Federovanou časovou osu a za pět minut zešílíte: uvidíte všechny nové zprávy ze všech serverů, s nimiž je ten váš propojený. Uvidíte záplavu tweetů, kterým se tam říká tooty, a říkáte si: K čemu mi to je?!

Rada číslo 1: V Nastavení si nastavte jazyk rozhraní na češtinu, a když už tam budete, tak i filtrování obsahu podle jazyka. Najednou se federovaná osa zpomalí a začne dávat smysl.

Jo, musíte to udělat. Na Twitteru to za vás dělá algoritmus, který ví, že asi chcete české tweety od podobných lidí, na Mastodonu nic takového není a nefunguje, dokud si neřeknete.

Rada číslo 2: Kolega @archos sepsal stručný Návod. Projděte si. Jsou tam věci, co v jiných návodech nejsou, jako nastavení dohledatelnosti, tagů a jazyků.

Rada číslo 3: Než použijete sledovací seznam, viz níž, tak vyplňte informace o sobě (jak se píše v tom návodu). Dejte si profilovou fotku, vyplňte informace o sobě (kdo jste, co děláte, o čem píšete) a vyplňte třeba i tagy a zapište tam svoje zájmy, pokud už to víte. Když pak zasledujete lidi ze seznamu, budou si o vás moci udělat představu a třeba vás i sledovat zpátky.

Seznam

Přesně v tomhle bodu se ocitne každý začátečník. I já jsem tam byl, a udělal jsem toto:

  • Prošel jsem si lidi, co znám z Twitteru, a ty, koho sledují
  • Začal jsem sledovat kde koho, kdo psal aspoň trochu česky
  • Zablokoval jsem notorické debily
  • Dal jsem tomu pár dní, pak jsem vyházel nezajímavé a opakoval jsem celý postup.

Kolega Zelenka před dvěma týdny psal o své zkušenosti a zmínil, že by se mu býval hodil nějaký starter pack: tohle jsou lidi, které tu sleduje dost lidí, tak se pro začátek mrkni na ně, pak si je protřídíš.

Nastala klasika: všichni psali, jak je to dobrý nápad a jak by se to určitě hodilo a jak by bylo fajn to mít a udělat.

Vrátil jsem se za pár dní z dovolené a udělal jsem to. Udělal jsem seznam stovky nejsledovanějších účtů, co píšou převážně česky.

Jasně, followers nejsou známka úžasnosti, ale popularity. A popularita neznamená kvalitu. Je to průměr. Populárním se nestane nic hrozně chytrého ani nic hrozně blbého. Populární není špatné. Ach, já vím, vy jste ti nekonformní lidé, co poslouchají jen "klubovou muziku" a nakupují v lokálních obchodech, a pro vás to špatné je. Ale popularita, to je něco jako cena. Cena není zárukou kvality, ale je to dobrá orientační pomůcka. Vlastně jediná možná.

Tak proto "TOP 100" (a pro zájemce i TOP 250). Jediná kritéria: jazyk a followeři.

Když přijdete a jste noví, tak si ten seznam jednoduše importujete, fakt na pár kliků, a najednou sledujete spoustu účtů, které sledují jiní lidé. Bandwagon effect se tomu říká.

Pokud přijdete do neznámého prostředí a nevíte, kam se přidat, přidejte se pro začátek tam, kde je nejvíc lidí.

Skvělé pravidlo nejen pro výběr restaurace, stánku se zmrzlinou, atrakce na pouti, autoservisu, obchodu, diskusní skupiny, ... Jasně, můžete se škaredě seknout, může to být zmanipulované, ale statisticky vzato je toto nejlepší existující strategie pro první rychlou orientaci kdekoli.

Nastala klasika 2:

  1. "K čemu to je? Nic takového nikdo nepotřebuje!"
  2. "Nediktuj lidem, koho mají sledovat! Nechápeš princip svobodného prostředí, kámo!"
  3. "Jen to posiluje stereotypy!"
  4. "Je to seznam populárních účtů, neodráží kvalitu!"
  5. "Posiluje to uzavírání v echo chambers!"
  6. "Proč to není nějak roztříděné podle zájmů?"
  7. "Takhle ale nenajdu nic zajímavého, jen profláknutý mainstream!"
  8. "Ironické: Utekli jste před algoritmy z Twitteru a tady si necháte algoritmicky doporučit koho sledovat!"
  9. "Proč doporučuješ XYZ?"

Tak jo, kámové a kámíci:

  1. Mělo to vzniknout, protože to potřebují ti, co na Mastodon jdou, aby se rychleji adaptovali. Jo, chápu, vám připadá, že pomalý růst je kvalitnější a že boost je ideově pochybený. Já si zase říkám, že o spoustu uživatelů přijdete tím, že přijdou, kouknou, uvidí nic a už se nevrátí.
  2. Klasika přepíčenosti. Odpor proti tomu, když někdo něco nabídne "ber, nebo nech ležet", přesmyknutý do "nutíš to lidem". Jo, jasně kámo, ve svobodném prostředí je nabídka něco jako mířit na někoho pistolí.
  3. Možná. Podle mého to má potenciál oslabit stereotyp "Mastodon je místo, kde jsou jen divní nerdi, woke exoti a revolucionáři, co si pilně vyměňují antikapitalistickou literaturu."
  4. Jo, je to tak, není to Cena Akademie, je to Zlatý slavík. Chápu, že tobě ve tvé pose připadá popularita jako synonymum zla, ale až se z posy uvolníš, tak si uvědomíš, že popularita má nějaký důvod, a i když podléhá módním vlnám, tak přesto je to docela dobrý ukazatel pro rychlou orientaci. Podívej se, co je populární, a pak si z toho vyber to, co tobě konvenuje. Opakuj. Tak si najdeš svoji niku. Když ji nemáš a jsi tu nový, tak nenajdeš nic.
  5. Echo chambers, univerzální strašák... Echo chambers vznikají nikoli vinou algoritmů sociálních sítí, je to přirozený habitat pro lidskou psychiku, která je evolučně stvořená pro cca 200 lidí okolo nás. Kdo se snaží v offline životě nebýt názorově uzavřený, nebude ani v online. Mimochodem - celý "český Mastodon" byl až do přílivu nováčků jedna velká echo chamber, sorry...
  6. Protože byste, moji drazí, museli ty zájmy vyplňovat tam, kde mají být, tj. do preferovaných tagů. Ale ještě to potuním.
  7. Tak to je. Na "hledání něčeho zajímavého" jsou jiné algoritmy, na kterých teď pracuju.
  8. "Utekli jste před algoritmy", no ty krávo! Někdo možná; ten si ale seznam rozhodně nebude importovat. Zbytek neutekl "před algoritmy", fakt ne. "Před algoritmy" uteklo pár jedinců, co mají dojem, že toho o nich sociální sítě vědí příliš. V digitálním světě jsou "zlé algoritmy" něco jako "zlá chemie".
A než zodpovím ten poslední bod, tak přijde paywall. A za ním nejen odpověď, ale i důvody, proč jsem na vlastní instanci (serveru), jak to vlastně je s tím Mastodonem, komu patří a jak funguje, a co vám doporučím já osobně. Chcete si to přečíst? Předplaťte si Den1.

Tento příspěvek je pouze pro předplatitele

Máte účet? Přihlaste se