Člověk se při práci v médiích leccos dozví. Někdy i o médiích samotných.

V Economii nám přijel s Hospodářkami pomoct Gren Manuel, mediální konzultant s praxí z WSJ a dalších médií. Měli jsme s ním několik podnětných setkání, kde ukazoval fakt zajímavé věci. A to bez ironie. A jedna z těch nejzajímavějších věcí, co mi fakt utkvěla, byla Quartz Curve.

S touto křivkou přišli lidé z Quartzu, online byznysového média, které se nebojí zkoušet a experimentovat. Výchozí myšlenka byla prostá: online je velmi rychlý svět, kde máte jen několik málo sekund na to, abyste zaujali pozornost. Lidé těkají, nevydrží, blablabla, znáte ty stesky sami.

V té době (bavíme se třeba o roce 2013) si většina odborníků, co chodili komentovat "online svět" do televize, stýskala nad tím, jak se tříští pozornost, jak lidé nedokáží vstřebat dlouhou věc, téma dne bylo "klipovité vnímání", hlavně ti mladí nám to dělají, a z toho se odvozovalo, jak zdechne žurnalistika, která se tomu bude muset přizpůsobit, takže se redukuje na křiklavé titulky a banální zvěsti. Později se k tomu přidalo hořekování, jak se budou jen tyhle titulky sdílet a nikdo, nikdo už si nepřečte ty podstatné věci. Navíc všichni furt jen koukají do mobilu, místo toho, aby si pěkně sedli na zadek a četli si tištěný noviny od titulky po tiráž, popřípadě tedy ve výjimečných případech od sportovní rubriky ke zprávám. Konec novinařiny, přátelé, konec novinařiny a médií vůbec. Říct tehdy, že se svět promění a média se buď přizpůsobí, nebo zemřou, znamenalo být za radikála, co chce média zničit...

Ale to nechme stranou. Lidé z Quartzu tehdy na konferenci ukázali svůj průzkum, který se dal shrnout do jednoduchého grafu. Zde ho máte:


Je to prosté, a pokud snad nevládnete angličtinou, tak na svislé ose je něco, co by se dalo nazvat "pravděpodobnost, že článek bude úspěšný", na vodorovné ose je počet slov v článku.

A protože jsou internety plné doslovných čtenářů, tak upřesním svislou osu: Pohybujeme se v mantinelech online médií. "Úspěch" znamená, že se článek bude dobře číst, hojně sdílet (to jsou měřitelné faktory) a že ho čtenáři budou rádi číst (to je měřitelné hůř).

Za paywallem si řekneme, co to znamená, jaké to má důvody, jaké to má konsekvence a jak jsme na tom. Před paywallem jen krátké shrnutí: Buďte krátcí a břitcí, nebo jděte do hloubky.

Tento příspěvek je pouze pro předplatitele

Máte účet? Přihlaste se

Problém nezajímavosti textu