Den 1

Styďte se

12/23/2021, 7:30:00 AM

Přidružená výroba, to byl hit osmdesátých let. To bylo třeba JZD, tedy takové to družstvo s kombajnama, traktorama, prasatama a krávama, pole louky a tak dál, a aby si přivydělalo, tak v bývalé hale slepičárny začalo dělat něco jiného, co na socialistickém plánovaném trhu chybělo.

A že toho nebylo málo.

Třeba v JZD, které fungovalo tam, co jsme bydleli, se dělaly zámky. Ne vzdušné, ty se dělaly na nábřeží v Praze, tam, co je dneska ministerstvo dopravy, ale visací. Seděly tam ženské a z dílů sestavovaly visací zámky velké i malé. Přidružená výroba.


Jinde dělali jiné věci. Třeba dveře, oblečení nebo počítače. Cituju z dobové tlače: " Největší rozsah přidružené činnosti zaznamenalo JZD Bořitov, kde se začala úspěšně rozvíjet textilní výroba. Roční objem textilní výroby v Bořitově činil asi 300 tis. Kčs. V JZD Lipůvka byla zavedena výroba vrstvičů chlévské mrvy, která dosáhla plánovaného ročního objemu 200 tis. Kčs. JZD Letovice se specializovalo na oblast dřevovýroby, byla renovována cihelna, kterou uvedli do provozu rovněž pracovníci přidružené výroby. Rozsah výkonů přidružené výroby v JZD Letovice činil 200 tis. Kčs. Na základě doporučení OZS byly schváleny a zavedeny nové výrobní programy v přidružené výrobě JZD Veselice (teleskopické kanály na dosoušení sena), JZD Brťov (zavedení sériové výroby kleští na Seegerovy pojistky), JZD Rájec (pojezdové rošty na seníky), JZD Velké Opatovice (výroba dřevního obložení z odpadového materiálu). Povolena byla rovněž nová činnost v přidružené výrobě JZD Knínice, a to výroba obalů."

Fujtajbl, to je sloh. Odvykl jsem. Ale chtěl jsem říct, že v bídě plánovaného hospodářství byla přidružená výroba leckdy nezbytná, když velké výrobní závody prostě nestačily dělat to, co dělat měly, natož něco navíc. Tehdejší řečí: "Přidružená výroba v JZD se rozvinula v národohospodářsky prospěšný úsek výroby, směřující výsledky své produkce především do reprodukčního procesu v zemědělství, ale i jiných odvětví národního hospodářství a k lepšímu uspokojování služeb obyvatelstva."

Po transformaci se přidružená výroba tehdejších JZD někdy osamostatnila, někdy jako nepotřebná zanikla. Ale princip funguje dál - některé podniky si dělají přidružené provozy, protože mají z hlavního provozu nějaký odpad, který nevyužijou pro primární výrobu, ale který se dá zužitkovat k jiné výrobě.

Takhle napsané to vypadá, že přidružená výroba dává smysl hlavně u průmyslových výrobních podniků. Taková terciální sféra, služby a podobně, moc prostoru pro přidruženou výrobu nemají, ale dá se najít příležitost. 

Smůlu mají ale banky, obchody a podobné. Tam nevzniká nic, co by mohla jiná výroba použít, ovšem i tak si chytré hlavy našly přebytek, který zpracovávají a nabízejí.

Totiž agitaci.

Některé tyhle společnosti nabyly dojmu, že co zákazník, to prosťáček, kterého je potřeba vychovat. Někde na to šli mírně, pozitivní motivací, přesvědčováním, nástěnkama a heslama. A tak se v obchodě dozvíte, kolik tun CO2 ušetříte, když si místo bazmeku 1 koupíte bazmek 2 z lisované biomasy a recyklátu, a jak to je dobré pro planetu. V jiném obchodě zase zjistili, že lidi nekupují rovnáky na ohýbáky, a tak dělají akce, kde předvádějí úžasné benefity toho, že máte doma takové heblo. Marketing, voové!

A pak jsou vychovávači, co zákazníka pokárají a vynadají mu za to, že je špatný. "Tohleto, co chceš, nemáme a mít nebudeme. Přestali jsme to dělat, protože je to ošklivé k planetě, a my pohrdáme lidmi, co jsou oškliví k planetě!" Nebo: "Přestaňte používat toto, kdo to používá je šovinistické prase, a abyste přestali být šovinistická prasata, tak my to přestaneme prodávat a všude ti to napíšeme, abys nás neurážel tím, že se budeš ptát, proč to nemáme!"

V jednom bývalém řetězci s levným nábytkem začali poučovat a vychovávat zákazníky ohledně stravování (maso je fuj, vegani OK), ohledně domácího násilí, ohledně péče o planetu, ohledně rozmanitosti světa a ohledně práv kde koho. Docela dost práce jim to asi zabírá, takže ubrali v tom, co dělali do té doby, totiž že prodávali nábytek a starali se o to, aby to v prodejnách bylo hezké.

Nevím jak u vás, ale u nás na Zličíně je od té doby IKEA docela škaredá. Umolousaná, zboží popadané, poloprázdné regály s halabala naházeným zbožím, ta tam je úpravnost a výstavnost. Jdete prodejní plochou a dozvíte se, co si nemáte dát k jídlu, jak máte přesvědčit masožravce, aby nejedl maso, jak máte být inkluzivní a tolerantní, jak jsou oni společensky odpovědní a jak díky nákupu u nich ušetříte (ne peníze, ale deštný prales), ovšem nemáte to, co jste mívali: příjemný pocit, že si to chcete koupit. Abych parafrázoval jednu starou písničku: "Nevím proč bejvala tak často skleslá, vždyť všude jsou nástěnky, všude jsou hesla..."

Banka, co jemně nabádá k tomu, abyste nežrali kapry kvůli uhlíkové stopě, je stejný případ. Mně to je egál, já u nich účet nemám, a na to, že je kdekdo "zelený", jsem si zvykl a přistupuju k tomu tak, že to mám (na škále od mínus deseti do plus deseti) někde kolem mínus jedna: nepůjdu (se) kvůli tomu střílet, a je mi to jedno, s lehce negativním zabarvením.

Jenže na to, abyste mluvili o tom, jak jste zelení, vám stačí nápad "hele, pojďme o tom mluvit, třeba to přiláká zákazníky". Marketing, jak říkám. Ovšem na to, abyste si vzali jako přidruženou výrobu agitaci, se musí stát něco silnějšího. U většiny firem, kde tohle pozoruju, se prý stalo cosi s managementem. Během pár let se management mentálně posunul natolik, že svou misi ("prodáváme fajn nábytek, co je levný, ale přitom docela obstojně vypadá") posunuli mentálně kamsi k "zachraňujeme planetu, bojujeme proti nespravedlnosti a diskriminaci a chráníme zvířátka". Lidi, co s tím tak úplně nesouzněli, postupně odešli, místo nich přišli další s podobným mentálním nastavením, a pak už je jen otázka času, kdy jejich puzení být uvědomělý člověk přeteče do potřeby kárat neuvědomělé zákazníky.

Naložte si s tím jak chcete. Já třeba začal chodit do jiných obchodů. Nechci k sedačce Dřeppla a ručníku Hnüssla dostat vynadáno za to, že neřeším, vstávaje lehaje, domácí násilí a diskriminaci.

Komentáře

Komentáře mohou přidávat pouze předplatitelé.

O Dni 1